De omzet van biologische voeding is in de eerste helft van 2010 met 12 procent gestegen ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar. Vooral biokruidenierswaren en biovleeswaren maakten een grote sprong (26 procent). 

Dat meldde marktonderzoeker GfK vrijdag.

GfK noemt de groei “een overtuigende prestatie”. Dat blijkt vooral als je de groei afzet tegen de groei van de totale voedingsmarkt; die bedroeg in dezelfde periode slechts 0,2 procent. GfK berekende dat bijna de helft van de omzetgroei in euro’s in de supers te danken is aan biologische voeding.

De omzetgroei in de biologische kruidenierswaren en vleeswaren kwam vooral doordat het aanbod de afgelopen maanden veel groter was dan een jaar eerder.

Verheugd

Milieudefensie reageerde verheugd op de opmars van biologische producten. De milieuclub is van mening dat supermarkten op dit gebied een cruciale rol spelen. Biologisch vlees, groenten en andere producten die op een eerlijke manier zijn geproduceerd, kunnen alleen hun weg naar het grote publiek vinden, als de supermarkten het aanbod van bioproducten vergroten.

"We vinden het erg goed dat supermarkten meer en meer hun verantwoordelijkheid nemen", zei een woordvoerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl